Jak budować zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci

jak nauczyć dziecko jeść owoce i warzywa

Zdrowa i zbilansowana dieta jest bardzo ważna dla człowieka. My, dorośli samodzielnie dokonujemy wyboru. Decydujemy czy będziemy jeść słodycze,czy świeże owoce. To nasz wybór i sami ponosimy jego konsekwencje. Gdy stajemy się rodzicami automatycznie jesteśmy odpowiedzialni za dziecko. Nie tylko za wychowanie i bezpieczeństwo, ale również za jego zdrowie. Naszym obowiązkiem jako rodzica powinno być zatem dbanie o pełnowartościowe posiłki i kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Oto wskazówki pomocne w budowaniu dobrych nawyków żywieniowych.  


Dziecko chłonie jak gąbka, szybko się uczy i zdobywa nowe umiejętności. Należy jednak pamiętać, że chłonie wszystko. Bierze przykład z dobrych i złych postaw. Niestety nie ma "sita" przez które, mogłoby przesiewać dobre nasionka od złych. To co "zakiełkuje" w dzieciństwie już tam zostaje. Dlatego też, zdrowe nawyki żywieniowe powinny być budowane właśnie w tym okresie. Sama jestem przykładem osoby, która zbilansowanej diety uczyła się dopiero w dorosłości. Nasze dzieci mogą od najmłodszych lat wybierać dobre produkty! To zależy tylko od nas. Od tego, co podamy im na obiad, co włożymy do śniadaniówki. Jeśli pierwszym napojem jakie podasz dziecku będzie słodki soczek to nie dziw się, że maluch nie będzie chciał pic wody. Preferencje smakowe kształtują się w dzieciństwie. To Ty jesteś odpowiedzialna za dietę Twojego dziecka. Jako pierwsza możesz mu podać owoce lub ciasteczka. Zatem od najmłodszych lat należy ograniczać słodycze i słodzone napoje (najlepiej w ogóle ich nie podawać). Jeśli dla dziecka takie smaki będą obce to nie będziesz mieć problemu z płaczącym maluchem , który domaga się czekolady zamiast jabłuszka.  

Dieta powinna składać się z pięciu posiłków dziennie. Śniadania, obiadu, kolacji, drugiego śniadania i podwieczorku. Posiłki powinny być skomponowane głównie z warzyw i owoców. Jedną porcje można zastąpić sokiem owocowym lub warzywnym, bez dodatków w postaci cukrów i konserwantów. Aby wesprzeć rodziców w budowaniu zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci, od września 2017r. realizowany jest "Program dla szkół". W minionym roku szkolnym w programie uczestniczyło około 1,8 mln dzieci z klas I-V, które w każdym z 10 tygodni danego semestru roku szkolnego otrzymywały co najmniej 4 porcje owoców i warzyw, oraz co najmniej 3 porcje mleka i przetworów mlecznych. Dzięki temu poznają naturalne smaki, a ich dieta staje się bogatsza i bardziej odżywcza. Aby zwiększyć atrakcyjność i skuteczność projektu, rozszerzono katalog produktów. Dzięki temu uczniowie mają możliwość poznać i polubić nowe smaki. Pierwszy posiłek dnia z rodzicami, a później porządne, pełne witamin drugie śniadanie w szkole to duży zastrzyk energii. Truskawki czy marchewka zjedzona na przerwie z kolegami i koleżankami z klasy jest o wiele lepsza niż batonik w samotności. Niestety uczeń, którego dieta jest pełna cukrów, konserwantów i sztucznych barwników, nie potrafi skupić się na lekcji, jest pobudzony i rozdrażniony. Jeśli Twoje dziecko nie chce Ci uwierzyć jak ważne jest zdrowe odżywianie to może posłucha Chrumasa, którego przygody można obejrzeć w Internecie (pamiętnikchrumasa.pl). "Program dla szkół" to bardzo ważna inicjatywa, którą popieram zarówno jako mama i nauczyciel. Więcej o programie dowiesz się na stronie  http://www.programdlaszkol.org/

Pamiętaj, że ciepły obiad to główny posiłek w ciągu dnia. Kupując produkty na obiad nie sugeruj się niską ceną i szybkością przygotowania. Myślisz: wezmę mrożoną pizze, a na jutro pierogi. Szybko, ale nie zdrowo. Tak nie nauczysz dziecka dobrych wyborów. Lepiej zrobisz jak ugotujesz wywar z warzyw, który będzie bazą do zup. Jeśli Twoje dziecko nie tknie zupy, w której widzi warzywa, po prostu użyj blenedera. Zupy krem to wspaniały sposób na przemycanie warzyw do diety dziecka! Tak, tak wiem co myślisz...kiedy ja znajdę czas na gotowanie? Wiem, że dziś żyjemy w biegu. Po pracy pędzisz do sklepu, gotujesz i nawet nie masz czasu zjeść z rodziną, bo już biegniesz prać i sprzątać. STOP! Powinnaś mieć czas dla siebie, dla rodziny, dla dzieci.Wspólne, pełnowartościowe posiłki powinny być stałym elementem dnia. To również pomaga kształtować dobre nawyki żywieniowe u dzieci. I pamiętaj przykład idzie z góry :) To my rodzice jesteśmy przykładem dla naszych dzieci.

 A Ty w jaki sposób kształtujesz u dziecka zdrowe nawyki żywieniowe?



6 komentarzy:

  1. Ważne, żeby przedszkola i szkoł brały udział w kształtowaniu tych prawidłowych nawyków. To tam dzieci spędzają najwięcej czasu. Niestety, z tego co słyszę, tam często jest z tym kłopot. Rodzice skarżą się na jakość obiadów w szkole, na to, że dziecko musi na prędce pochłonąć swój posiłek itp.
    Jeżeli rodzic ma polegać na tym, że dziecko ze ciepły obiad gdzieś ok. godziny 18, to nie jest to najlepsza pora na ten ważny posiłek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakość obiadów zależy od szkoły. "Program dla szkół" to porcja świeżych owoców , warzyw, mleka i przetworów mlecznych- w sam raz na zdrową przekąskę w czasie przerwy.

      Usuń
  2. Za moich czasów takich programów nie było, fajnie że tak się to zmienia

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja do picia podaję dzieciom wodę. Soków to nawet nie chcą pić.;-)

    OdpowiedzUsuń

Cieszymy się, że tu jesteś.
Zostaw po sobie ślad- napisz komentarz, odwiedź nasz Facebook i najważniejsze- baw się dobrze:)
Do następnego razu, zapraszam :)

Copyright © 2016 Kreatywna dżungla , Blogger